Korkein hallinto-oikeus
Fabianinkatu
15
00130
Helsinki
TELEKOPIONUMERO
029 56 40382
029 56 40382
ASIA:
Valitus
ja purkuhakemus
VIITE:
Valtioneuvoston
1.3.2012 tekemä Natura 2000 täydennyspäätös
VAATIMUKSET:
Tyytymättömänä
viitekohdassa eriteltyyn päätökseen Pro Real Life
edunvalvontayhdistys vaatii että;
1.
Unionin vakiintuneen oikeuskäytännön vastaisesti
toteutettu, eduskunnan lainsäädäntövaltaa asetettujen ehtojen
vuoksi rajoittava ja samalla tuomioistuinten riippumattomuuden
vaarantava ja tuomioistuimia ohjaava Valtioneuvoston 1.3.2012 tekemä
Natura 2000 täydennyspäätös kumotaan.
2.
Suomen Natura 2000 alueiden osoittaminen ja valinta
toteutetaan Euroopan komission ja korkeimman hallinto-oikeuden
(jäljempänä KHO) yläpuolella suvereenisti toimivan Euroopan
Unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämällä
tavalla. Näin ei ole nyt menetelty. Luontodirektiivin liite III 1
vaiheen A ja B kohtien edellyttämien arviointien ja niiden
perusteella edellytetyt C kohdan luokittelut ja luettelot ovat
puuttuneet kaiken aikaa ja puuttuvat yhä. Oikeudenomistajille eikä
heidän etujansa valvojille niitä ei ole esitetty. Tilanne on sama
liite III D kohdassa edellytettyjen luetteloiden osalla.
3.
Valtioneuvoston nyt tehty Natura 2000 päätös ja
kaikki valtioneuvoston aikaisemmat Natura 2000 koskevat päätökset
saatetaan unionin oikeustapauskokoelmapäätöksissä C-371/98 kohdat
15, 22 ja 23, C-67/99 kohdat 2-9, 31-35 ja 43, C-71/99 kohdat 2-9,
27-28 ja 36, C-220/99 kohdat 2-9, 31-32 ja 40 ja C-117/03 kohta 28
edellytettyjen ja todettujen tyhjentävien luetteloiden aikaan
saamiseksi edellytettyjen menettelyjen vastaisesti syntyneinä EU
tuomioistuimen oikeustapauskokoelmapäätöksen C-362/06 P
tiivistelmäosan viimeisen kappaleen ja perustelukappaleiden 42-43,
varsinkin perustelukohdan 43 ja Lissabonin sopimuksen 267 artiklan
toiseksi viimeisen kappaleen edellyttämänä unionin tuomioistuimen
käsiteltäväksi. Eli koko menettely on saatettava unionin
tuomioistuimen harkittavaksi ensimmäisen Suomen Natura 2000 alueiden
osoittamista ja valintoja koskevan ennakkoratkaisun saamiseksi
todettujen virheellisen menettelyjen vuoksi.
4.
KHO on unionin tuomioistuimen vakiintuneen käytännön
mukaan velvollinen pyytämään ennakkoratkaisun, kun unionin
oikeutta koskevan säännöksen tai säädöksen tulkinta on
epäselvä. Näin on selvästi sen vuoksi, että kansallinen
lainkäyttö on edellä mainittujen oikeustapausten nimenomaisten
kohtien vastainen valintaperusteiden ja niiden kansalliseen lakiin
implementoinnin, oikeammin ilmaistuna implementoimattomuuden osalta.
5.
KHO:n Natura 2000:sta antamiin noin 700
valitusratkaisuun ”Luonnonsuojelulaissa ei säädetä Natura 2000
-kohteiden valintaperusteista. Näistä valintaperusteista ei ole
säädetty muussakaan kansallisessa säädöksessä.” kirjoitetusta
poiketen ympäristöministeriön ilmoittama ja käyttämä kanta,
että "Asiallisesti luonnonsuojelulain 64 §:llä on siten
saatettu luontodirektiivi osaksi kansallista oikeutta kansallisen
ehdotuksen tekemisen osalta. Kuten sanotusta pykälästä käy ilmi,
luonto- ja lintudirektiiveihin sisältyvät ne perusteet, joilla
Euroopan yhteisön yhteiseen Natura 2000 -verkostoon ehdotettavat ja
ilmoitettavat kohteet valitaan.", kesken oleva Natura 2000
alueiden osoittamis- ja valintaperustesäännöksien kansallisten
säädösten ristiriitatilanne saatetaan EU tuomioistuimen
käsittelyyn kysymyksellä; sisältääkö LsL:n Natura 2000 alueiden
osoittamisen ja valinnan osalta ”plankko” pykälä 64 tai joku
muu LSL:n 10 luvun pykälä Natura 2000 alueiden osoittamis- ja
valintasäännökset selkeästi ja täsmällisesti siten kuin EU
tuomioistuimen päätöksien C-6/04 ja sen tiivistelmän viimeinen
kohta ja perustelukohdat 21, 22, 25 ja 26 ja tuomion C-508/04 kohta
58 sekä tuomion C-507/04 kohta 162 EU:n tuomioistuimen vakiintuneena
oikeuskäytäntönä edellyttävät myös Natura 2000 alueiden
osoittamis- ja valintaperusteiden osalta. Rooman sopimuksen 249
artiklan kohta 3, josta sittemmin on tullut Lissabonin sopimuksen 288
artiklan 3 kohta, kansallisten keinojen ja muotojen käytöstä
direktiivien säännösten kansalliseen lakiin siirtämisessä, ei
koske eikä edes mahdollista saati salli kansallisten muotojen ja
keinojen käyttöä sellaisten direktiivien täytäntöönpanossa,
mistä itse direktiivissä sanotaan ne muodot ja keinot, joita
direktiivien täytäntöönpanossa on direktiivin tavoitteiden
saavuttamiseksi käytettävä unionin laajuisesti kaikissa
jäsenvaltioissa. Luontodirektiivi on yksi tällainen direktiivi.
6.
Lailla hallinnon tehtäväksi säädettyjen
oikeudellisten odotusten suojaaminen, oikeudenmukainen oikeudenkäynti
eikä Euroopan ihmisoikeussopimus eikä edes salassapitovelvollisuus
estä antamatta eikä luovuttamasta edes salassa pidettäviä
asiakirjoja.
7.
Jokaisella valittajalla on oikeus saada kaikki
valituksen tekemisen edellyttämä asiakirja-aineisto, sillä salassa
pidettävästä aineistosta on saajalla salassapitovelvollisuus.
8.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen selkeä
käytäntö on, että kaikki asiakirja-aineisto on annettava
valittajan käyttöön riidanalaisessa asiassa.
9.
Kansallisessa laissa ei ole mitenkään rajattu
valitusoikeuden käyttöä eikä perusteiden osalta ole myöskään
mitään rajoitusta, joten aineisto on annettava.
10.
Kohdissa 6-9 sanottua korostaen Pro Real Life
edunvalvonta vaatii valituksen täydentämiseksi, että yhdistykselle
luovutetaan kaikkien Suomessa esiintyvien direktiiviluontotyyppien ja
direktiivilajien osalta koko maan tiedot. Ne luettelot jotka on EU
komissiollekin erillisenä tiedostona toimitettava ja toimitettu.
Lisäksi yhdistys vaatii, että yhdistykselle luovutetaan kaikkien
Suomessa tiedossa olevien direktiiviluontotyyppialueiden ja
direktiivilajialueiden osalta liite III 1 vaiheen A ja B kohtien
edellyttämät arvio-, C kohdan edellyttämät luokittelu- ja
merkittävyysluettelot sekä D kohdan edellyttämät ensisijaisesti
suojeltavien luontotyyppien ja lajien luettelot. Edellä sanottujen
lisäksi yhdistys vaatii, että yhdistykselle luovutetaan Suomen
Natura 2000 alueiden Standard Data Form tietolomakkeet
arviointikirjaimineen ja hehtaarikohtaisine pinta-aloineen UHEX-
suojattuna versiona CD-levykkeellä. Muutoin valtakunnallisena
edunvalvontayhdistyksenä toimiva edunvalvontayhdistys ei voi
puolustaa jäsenistänsä oikeuksia eikä etuja.
11.
Valtioneuvoston kaikki aikaisemmat eli 20.8.1998,
25.3.1999, 8.5.2002, 22.1.2004, 2.6.2005 ja 23.11.2006 tekemät
Natura 2000 päätökset Unionin vakiintuneen oikeuskäytännön
vastaisesti toteutettuna puretaan samalla ja samoilla perusteilla,
kun lainkäyttömenettelyssä esille tullut aineisto ja KHO:n
hankkimisvelvollisuutena oleva ennakkoratkaisukanta on hankittu.
Hallintolainkäyttölain nimenomaisen kohdan mukaan jos KHO havaitsee
selvän lainvastaisuuden muun asian yhteydessä se voi sen
perusteella puuttua myös muihin ratkaisuihin.
12.
Pro Real Life edunvalvonta yhdistykselle varataan
valituksen täydennys ja vastaselitysmahdollisuus kaikkiin
ympäristöministeriön, ELY keskusten, ja muihin lausuntoihin ja
selvityksiin.
- Valituskulujen korvaamista myöhemmin ilmoitettavan määrän mukaan.
PERUSTELUT:
1.1 Yhtään Suomen Natura 2000 aluetta ei ole osoitettu eikä valittu siten kuin unionin vakiintunut oikeuskäytäntö edellyttää.
1.2. Rooman sopimuksen 10 artiklan tekstin ”Jäsenvaltiot toteuttavat kaikki yleis- ja erityistoimenpiteet, jotka ovat aiheellisia tästä sopimuksesta tai yhteisön toimielimen säädöksistä johtuvien velvoitteiden täyttämisen varmistamiseksi. Ne helpottavat yhteisön päämäärän toteuttamista. Ne pidättyvät kaikista toimenpiteistä, jotka ovat omiaan vaarantamaan tämän sopimuksen tavoitteiden saavuttamista.”, josta on tullut Lissabonin sopimuksen 4 artiklan kohta 3 seuraavasti eli ”Vilpittömän yhteistyön periaatteen mukaisesti unioni ja jäsenvaltiot kunnioittavat ja avustavat toisiaan perussopimuksista johtuvia tehtäviä täyttäessään. Jäsenvaltiot toteuttavat kaikki yleis- tai erityistoimenpiteet, joilla voidaan varmistaa perussopimuksista tai unionin toimielinten säädöksistä johtuvien velvoitteiden täyttäminen. Jäsenvaltiot tukevat unionia sen täyttäessä tehtäviään ja pidättäytyvät kaikista toimenpiteistä, jotka voisivat vaarantaa unionin tavoitteiden toteutumisen.” sanottu kohta. Kyseinen kohta ei oikeuta olemaan noudattamatta unionin vakiintunutta oikeuskäytäntöä, eikä ihmisoikeussopimuksen velvoitteiden noudattamista. Vaan päinvastoin edellyttää niiden noudattamista.
1.3. Hankittujen ja päätöksessä korostettujen asiatuntijalausuntojen sijasta luontodirektiivin liite III 1 vaiheen A ja B kohtien arvioinnit ja suhteellisen suojelun tason säilyttämisen tai ennalleen saattamisen edellyttämät C kohdan luokittelut ja luetteloinnit on se ainoa unionin oikeuskäytännön vakiinnuttama menetelmä jota Natura 2000 alueiden osoittamisessa ja valinnassa on yhteisön laajuisesti käytettävä kaikissa jäsenvaltioissa. Muihin menettelyihin ja pääsääntöisyyksiin ei ole perusteltua vedota.
1.4. Kaikki valtioneuvoston Natura 2000 päätökset ovat Natura 2000 alueiden oikeusvaikutuksia vähätteleviä. 1.3.2012 tehdyssäkin päätöksessä käytetään vain unionin tuomiopäätöksiä C-355/90 ja C-374/98. Niitä jotka on annettu poikkeustapauksina. Näillä ohitetaan edellä aiemmin sanotut komission käyttöön edellytettyjä tyhjentäviä luetteloita Natura 2000 alueiden osoittamiseksi ja valitsemiseksi edellytetyt tuomiopäätökset C-371/98 kohdat 15, 22 ja 23, C-67/99 kohdat 2-9, 31-35 ja 43, C-71/99 kohdat 2-9, 27-28 ja 36, C-220/99 kohdat 2-9, 31-32 ja 40 ja C-117/03 kohta 28.
1.5. Ympäristöministeriö vähättelee, suorastaan erehdyttää jälleen Natura 2000 ministerityöryhmää vähättelemällä jo luontodirektiivin 6 artiklan 3 kohdassa sanottua Natura-alueiden koskemattomuutta. On totuuden vastaista kun kaikissa alueiden käyttömuodoissa ilmoitetaan, että ei pääsääntöisesti vaikuta alueiden käyttöön. Kun jo luontodirektiivin 6 artiklan kohdassa on teksti: ”Kaikki suunnitelmat ja hankkeet, jotka eivät liity suoranaisesti alueen käyttöön tai ole sen kannalta tarpeellisia, mutta ovat omiaan vaikuttamaan tähän alueeseen merkittävästi joko erikseen tai yhdessä muiden suunnitelmien tai hankkeiden kanssa, on arvioitava asianmukaisesti sen kannalta, miten ne vaikuttavat alueen suojelutavoitteisiin. Alueelle aiheutuvien vaikutusten arvioinnista tehtyjen johtopäätösten perusteella ja jollei 4 kohdan säännöksistä muuta johdu, toimivaltaiset kansalliset viranomaiset antavat hyväksyntänsä tälle suunnitelmalle tai hankkeelle vasta varmistuttuaan siitä, että suunnitelma tai hanke ei vaikuta kyseisen alueen koskemattomuuteen ja kuultuaan tarvittaessa kansalaisia. (Lihavointi allekirjoittajien). Koskemattomuusasiasta on unionin oikeuskäytäntönä mm. päätös C-127/02, joka vahvistaa edellä eli luontodirektiivin 6 artiklan 3 kohdassa sanotun.
1.6. Kun luontodirektiivin 6 artiklan kohta 4 mukaan tuhoutuneet tai tuhoutuvat luontoarvot on korvattava, on ensisijaisen tärkeää, että kaikki tiedossa olevat direktiiviluontotyyppi- ja direktiivilajialueet on arvioitu luokiteltu ja luetteloitu. Näistä unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämistä tyhjentävistä luetteloista on sitten helppo osoittaa ne korvaavat alueet tuhoutuneiden tai erinäisistä syistä toteutettavien hankkeiden yhteydessä tuhoutuvien kohteiden tilalle korvaavat alueet. Esim. Turun lentokenttä ja Pomponrahkan Natura 2000 alue. Rovaniemen tulvasuojelu ja Kemihaaran suot, tai Vuotosallas, tai millä nimellä sitä monikäyttöallasta sitten tullaankaan kutsumaan, alue,
1.7. Pro Real Life edunvalvontayhdistys toteaa Suomen Natura 2000 tilanteen olevan jatkossa se, että ympäristöministeriön vastuuton ympäristövallan himo ja vastuuton vallan käyttö, joilta vaikutelmilta ei ole voinut välttyä, tulee jatkossa osoittamaan kiistattomasti sen, että kaikista asiaan liittyvistä vakuutteluista, kiemuroista ja jopa suoranaisista kieroiluista, joilta niiltäkään vaikutelmilta ei ole voinut välttyä, että Suomen Natura 2000 alueiden osoittamista eikä valintaa ole toteutettu unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämällä tavalla. Tämä tulee ilmi ja myönnettäväksi viimeistään silloin kuin erinäisille hankkeille lähdetään esittämään korvaavia alueita. Kun korvaavia alueita löytyy nykyisten Natura 2000 alueiden ulkopuolelta, niin kuin löytyy ja tulee löytymään, osoittaa tämä kiistattomasti sen, että komissiolla ei ole ollut Suomen osalta käytössään unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämiä tyhjentäviä luetteloita. Esim. mm. Lapin liiton Suomen Geologisella tutkimuslaitoksella teettämä lettoselvitys. Millä jatkossa saadaan aukottomasti ja uskottavasti selitettyä, että komissiolla on Suomen osalla ollut käytössään unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttävät tyhjentävät luettelot? Onko luettelot salattu Natura 2000 alueiden oikeudenomistajilta Suomessa?
1.8.Seuraavana liitetiedostona toimitettavan liitteen III kehystetystä lisätekstistä selviää konkreettisesti pelkistettynä se unionin vakiintunut oikeuskäytäntö, jota Suomessa ei ole noudatettu ja jonka noudattaminen tulee oikeudellisten odotusten suojaamiseksi viipymättä toteuttaa.
1.9. Lisää perusteita valituksen täydennyksen yhteydessä.
1.1 Yhtään Suomen Natura 2000 aluetta ei ole osoitettu eikä valittu siten kuin unionin vakiintunut oikeuskäytäntö edellyttää.
1.2. Rooman sopimuksen 10 artiklan tekstin ”Jäsenvaltiot toteuttavat kaikki yleis- ja erityistoimenpiteet, jotka ovat aiheellisia tästä sopimuksesta tai yhteisön toimielimen säädöksistä johtuvien velvoitteiden täyttämisen varmistamiseksi. Ne helpottavat yhteisön päämäärän toteuttamista. Ne pidättyvät kaikista toimenpiteistä, jotka ovat omiaan vaarantamaan tämän sopimuksen tavoitteiden saavuttamista.”, josta on tullut Lissabonin sopimuksen 4 artiklan kohta 3 seuraavasti eli ”Vilpittömän yhteistyön periaatteen mukaisesti unioni ja jäsenvaltiot kunnioittavat ja avustavat toisiaan perussopimuksista johtuvia tehtäviä täyttäessään. Jäsenvaltiot toteuttavat kaikki yleis- tai erityistoimenpiteet, joilla voidaan varmistaa perussopimuksista tai unionin toimielinten säädöksistä johtuvien velvoitteiden täyttäminen. Jäsenvaltiot tukevat unionia sen täyttäessä tehtäviään ja pidättäytyvät kaikista toimenpiteistä, jotka voisivat vaarantaa unionin tavoitteiden toteutumisen.” sanottu kohta. Kyseinen kohta ei oikeuta olemaan noudattamatta unionin vakiintunutta oikeuskäytäntöä, eikä ihmisoikeussopimuksen velvoitteiden noudattamista. Vaan päinvastoin edellyttää niiden noudattamista.
1.3. Hankittujen ja päätöksessä korostettujen asiatuntijalausuntojen sijasta luontodirektiivin liite III 1 vaiheen A ja B kohtien arvioinnit ja suhteellisen suojelun tason säilyttämisen tai ennalleen saattamisen edellyttämät C kohdan luokittelut ja luetteloinnit on se ainoa unionin oikeuskäytännön vakiinnuttama menetelmä jota Natura 2000 alueiden osoittamisessa ja valinnassa on yhteisön laajuisesti käytettävä kaikissa jäsenvaltioissa. Muihin menettelyihin ja pääsääntöisyyksiin ei ole perusteltua vedota.
1.4. Kaikki valtioneuvoston Natura 2000 päätökset ovat Natura 2000 alueiden oikeusvaikutuksia vähätteleviä. 1.3.2012 tehdyssäkin päätöksessä käytetään vain unionin tuomiopäätöksiä C-355/90 ja C-374/98. Niitä jotka on annettu poikkeustapauksina. Näillä ohitetaan edellä aiemmin sanotut komission käyttöön edellytettyjä tyhjentäviä luetteloita Natura 2000 alueiden osoittamiseksi ja valitsemiseksi edellytetyt tuomiopäätökset C-371/98 kohdat 15, 22 ja 23, C-67/99 kohdat 2-9, 31-35 ja 43, C-71/99 kohdat 2-9, 27-28 ja 36, C-220/99 kohdat 2-9, 31-32 ja 40 ja C-117/03 kohta 28.
1.5. Ympäristöministeriö vähättelee, suorastaan erehdyttää jälleen Natura 2000 ministerityöryhmää vähättelemällä jo luontodirektiivin 6 artiklan 3 kohdassa sanottua Natura-alueiden koskemattomuutta. On totuuden vastaista kun kaikissa alueiden käyttömuodoissa ilmoitetaan, että ei pääsääntöisesti vaikuta alueiden käyttöön. Kun jo luontodirektiivin 6 artiklan kohdassa on teksti: ”Kaikki suunnitelmat ja hankkeet, jotka eivät liity suoranaisesti alueen käyttöön tai ole sen kannalta tarpeellisia, mutta ovat omiaan vaikuttamaan tähän alueeseen merkittävästi joko erikseen tai yhdessä muiden suunnitelmien tai hankkeiden kanssa, on arvioitava asianmukaisesti sen kannalta, miten ne vaikuttavat alueen suojelutavoitteisiin. Alueelle aiheutuvien vaikutusten arvioinnista tehtyjen johtopäätösten perusteella ja jollei 4 kohdan säännöksistä muuta johdu, toimivaltaiset kansalliset viranomaiset antavat hyväksyntänsä tälle suunnitelmalle tai hankkeelle vasta varmistuttuaan siitä, että suunnitelma tai hanke ei vaikuta kyseisen alueen koskemattomuuteen ja kuultuaan tarvittaessa kansalaisia. (Lihavointi allekirjoittajien). Koskemattomuusasiasta on unionin oikeuskäytäntönä mm. päätös C-127/02, joka vahvistaa edellä eli luontodirektiivin 6 artiklan 3 kohdassa sanotun.
1.6. Kun luontodirektiivin 6 artiklan kohta 4 mukaan tuhoutuneet tai tuhoutuvat luontoarvot on korvattava, on ensisijaisen tärkeää, että kaikki tiedossa olevat direktiiviluontotyyppi- ja direktiivilajialueet on arvioitu luokiteltu ja luetteloitu. Näistä unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämistä tyhjentävistä luetteloista on sitten helppo osoittaa ne korvaavat alueet tuhoutuneiden tai erinäisistä syistä toteutettavien hankkeiden yhteydessä tuhoutuvien kohteiden tilalle korvaavat alueet. Esim. Turun lentokenttä ja Pomponrahkan Natura 2000 alue. Rovaniemen tulvasuojelu ja Kemihaaran suot, tai Vuotosallas, tai millä nimellä sitä monikäyttöallasta sitten tullaankaan kutsumaan, alue,
1.7. Pro Real Life edunvalvontayhdistys toteaa Suomen Natura 2000 tilanteen olevan jatkossa se, että ympäristöministeriön vastuuton ympäristövallan himo ja vastuuton vallan käyttö, joilta vaikutelmilta ei ole voinut välttyä, tulee jatkossa osoittamaan kiistattomasti sen, että kaikista asiaan liittyvistä vakuutteluista, kiemuroista ja jopa suoranaisista kieroiluista, joilta niiltäkään vaikutelmilta ei ole voinut välttyä, että Suomen Natura 2000 alueiden osoittamista eikä valintaa ole toteutettu unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämällä tavalla. Tämä tulee ilmi ja myönnettäväksi viimeistään silloin kuin erinäisille hankkeille lähdetään esittämään korvaavia alueita. Kun korvaavia alueita löytyy nykyisten Natura 2000 alueiden ulkopuolelta, niin kuin löytyy ja tulee löytymään, osoittaa tämä kiistattomasti sen, että komissiolla ei ole ollut Suomen osalta käytössään unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttämiä tyhjentäviä luetteloita. Esim. mm. Lapin liiton Suomen Geologisella tutkimuslaitoksella teettämä lettoselvitys. Millä jatkossa saadaan aukottomasti ja uskottavasti selitettyä, että komissiolla on Suomen osalla ollut käytössään unionin vakiintuneen oikeuskäytännön edellyttävät tyhjentävät luettelot? Onko luettelot salattu Natura 2000 alueiden oikeudenomistajilta Suomessa?
1.8.Seuraavana liitetiedostona toimitettavan liitteen III kehystetystä lisätekstistä selviää konkreettisesti pelkistettynä se unionin vakiintunut oikeuskäytäntö, jota Suomessa ei ole noudatettu ja jonka noudattaminen tulee oikeudellisten odotusten suojaamiseksi viipymättä toteuttaa.
1.9. Lisää perusteita valituksen täydennyksen yhteydessä.
LISÄPERUSTELUT:
1.1. Pro Real Life on valtakunnallinen edunvalvontayhdistys ja ”Yhdistyksen tarkoituksena on puolustaa yksityisen ihmisen oikeutta hallita ja käyttää omistamiaan maa-alueita Suomessa, ajaa luonnonsuojelulain edellyttämää maanomistajien yleistä etua Suomessa, edistää jäseniensä mahdollisuuksia vaikuttaa maanomistajien oikeuksia koskevien lakien valmisteluun sekä selvittää jäsenilleen jo voimassa olevien lakien vaikutukset heidän maanomistus- ja maankäyttöoikeuksiinsa.”
1.2. Hankittujen ja päätöksessä korostettujen asiatuntijalausuntojen sijasta luontodirektiivin liite III 1 vaiheen Aja B kohtien arvioinnit ja suhteellisen suojelun tason säilyttämisen tai ennalleen saattamisen edellyttämät C kohdan luokittelut ja luetteloinnit on se unionin oikeuskäytännön vakiintunut menetelmä jota Natura 2000 alueiden osoittamisessa ja valinnassa on yhteisön laajuisesti käytettävä kaikissa jäsenvaltioissa. Muihin menettelyihin ja pääsääntöisyyksiin on turha vedota.
1.1. Pro Real Life on valtakunnallinen edunvalvontayhdistys ja ”Yhdistyksen tarkoituksena on puolustaa yksityisen ihmisen oikeutta hallita ja käyttää omistamiaan maa-alueita Suomessa, ajaa luonnonsuojelulain edellyttämää maanomistajien yleistä etua Suomessa, edistää jäseniensä mahdollisuuksia vaikuttaa maanomistajien oikeuksia koskevien lakien valmisteluun sekä selvittää jäsenilleen jo voimassa olevien lakien vaikutukset heidän maanomistus- ja maankäyttöoikeuksiinsa.”
1.2. Hankittujen ja päätöksessä korostettujen asiatuntijalausuntojen sijasta luontodirektiivin liite III 1 vaiheen Aja B kohtien arvioinnit ja suhteellisen suojelun tason säilyttämisen tai ennalleen saattamisen edellyttämät C kohdan luokittelut ja luetteloinnit on se unionin oikeuskäytännön vakiintunut menetelmä jota Natura 2000 alueiden osoittamisessa ja valinnassa on yhteisön laajuisesti käytettävä kaikissa jäsenvaltioissa. Muihin menettelyihin ja pääsääntöisyyksiin on turha vedota.
Lisää
lisäperusteita esitetään vastaselityksessä.
ALLEKIRJOITUKSET:
Helsingissä,
Espoossa ja Haavistossa 11.5.2012
Yhdistysrekisterissä
olevat Pro Real Life ry edunvalvontayhdistyksen nimenkirjoittajat
_____________________________
Tom
Järvinen
Puheenjohtaja
______________________________
Kyllikki
Arohonka
Varapuheenjohtaja
______________________________
Markku
Sahlstedt
Sihteeri
_______________________________
Runo
Kurko
Erityisasiantuntija
________________________________
Minna
Helin
Erityisasiantuntija
Liitteenä
ohessa kehystetyllä lisätekstillä varustettu liite III.
1 kommentti:
Onko edunvalvontavaltuutetun valinta vaikeaa? Meidän täytyisi myös sellainen löytää. Tosin, kyse on hieman eri osa-alueesta. Kiitos tästä postauksesta. Tuttvavani myös joutui hetki sitten tilanteeseen, jossa purkuhakemus täytyi täyttää. https://www.tapiomakela.fi/edunvalvontavaltuutus
Lähetä kommentti